DWDR در دوربين مداربسته / محافظ برق دوربين مدار بسته

۱ بازديد

DWDR در دوربين مداربسته / محافظ برق دوربين مدار بسته

مكانيزم DWDR در دوربين مداربسته (Digital Wide Dynamic Range) يكي از مكانيزم هاي بهبود دهنده تصوير است. اين مكانيزم به نوعي نوع دجيتال از مكانيزم WDR است كه از ان براي افزايش بازه دايناميك دوربين استفاده مي شود.

دايناميك رنج (Dynamic range) يا بازه دايناميك چيست؟

بازه دايناميك يك مشخصه از دوربين هاست كه ميزان توانايي دوربين در نمايش تصاوير با اختلاف سطح نور را نشان مي دهد. هرچه بازه دايناميك دوربين بالاتر باشد دوربين تصاوير با اختلاف سطح نور را بهتر نمايش مي دهد.

تفاوت WDR و DWDR چيست؟

در مكانيزم DWDR كار افزايش بازه دايناميك به صورت ديجيتال و در چيپ تصوير دوربين انجام مي شود در حالي كه در دوربين هاي WDR از دو چيپ تصوير مجزا براي اسكن كردن تصوير استفاده مي شود. طبيعتا ميزان تاثير DWDR نسبت به WDR در بهبود تصوير بسيار كمتر است و البته بايد توجه داشت كه افزايش بازه دايناميك دوربين به صورت عادي بسيار پر هزينه است در حالي كه استفاده از DWDR هزينه زيادي براي دوربين اضافه نمي كند. توجه داشته باشيد كه در صورتي كه واقعا به دنبال بازه دايناميك بالا براي دوربين هستيد بهتر از دوربين هاي WDR استاندارد براي اين كار استفاده كنيد.

 

دوربين مدار بسته

هايك ويژن

 

محافظ برق دوربين مدار بسته

تمامي دستگاه هاي الكترونيكي كه با انرژي برق تغذيه مي شوند، همواره در معرض خطر وقوع نوسانات برقي، افت ولتاژ و … هستند. اين نوسانات مي تواند ناشي از يك منبع طبيعي مانند رعد و برق باشد و يا به دليل افت ولتاژ يا اختلاف پتانسيل شديد برق باشد. به همين منظور تهيه دستگاه هايي براي حفاظت از تجهيزات مداربسته امري ضروري است. از جمله اين دستگاه ها مي توان به انواع محافظ برق در دوربين مدار بسته اشاره نمود كه مي توانيد با توجه به نياز سيستم مداربسته خود آنها را از بازار تهيه كنيد. در ادامه به معرفي مناسب ترين محافظ برق دوربين مداربسته مي پردازيم.

 

 

وظيفه محافظ برق

وظيفه اصلي يك دستگاه محافظ برق تشخيص نوسانات موجود در جريان برق و يا ولتاژ و خنثي سازي و انتقال آن به زمين از طريق يك سيم متصل به زمين است. در ادامه به شرح بيشتري از عملكرد انواع محافظ برق در دوربين مدار بسته مي پردازيم.

 

 

 

انواع محافظ برق در دوربين مدار بسته

 

1- دستگاه يو پي اس (UPS)

وظيفه دستگاه UPS برق رساني به تجهيزات موجود است كه در اين راستا حفظ تعادل الكتريكي نيز از اهميت زيادي برخوردار است. ساختار دستگاه UPS در واقع به مانند يك خازن است به اين ترتيب كه انرژي الكتريكي در ساختار هاي سلول مانند آن ذخيره و نگهداري مي شود تا در هنگام قطع برق از اين انرژي ذخيره شده بتوان براي روشن نگه داشتن تجهيزات استفاده نمود.

در نتيجه دوربين هاي مدار بسته هايك ويژن و نيز دستگاه هاي ضبط مي توانند هنگام قطع برق به كار خود ادامه دهند و تصاوير نيز از دست نروند.

 

 

 

2- دستگاه استابلايزر (Stabalizer)

وظيفه دستگاه استابلايزر (Stabilizer) تنظيم و تثبيت ولتاژ است. در صورت وقوع هر گونه افت و يا نوسان در ولتاژ الكتريكي، اين دستگاه آن را شناسايي نموده و بر طرف مي سازد. در واقع عملكرد اين دستگاه بدين گونه است كه در حين وقوع نوسانات در انرژي الكتريكي از رسيدن جريان برق به دوربين مداربسته جلوگيري مي كند. سپس جريان را به طور موقت قطع و پس از يك تاخير جزئي و رفع اشكال، آن را مجددا برقرار مي كند. در نتيجه از وارد شدن خسارت هاي احتمالي به دوربين ها جلوگيري مي نمايد.

البته بايد به اين نكته توجه نماييد كه دستگاه استابلايزر يك مزيت اصلي نسبت به ساير انواع محافظ ها دارد. آن هم اين است كه، زماني كه جريان برق بر اثر وقوع نوسانات قطع مي گردد بسياري از تجهيزات مدار بسته مانند دستگاه ضبط NVR و DVR خاموش شده و مجددا با اتصال جريان ريست مي شوند. براي شروع مجدد كار اين دستگاه ها نياز است تا شخصي براي وارد كردن نام كاربري و رمز عبور در محل حضور داشته باشد. در صورت نبود اين شخص اين كار طبيعتا انجام نشده و چندين ساعت از ضبط تصاوير ممكن است از دست برود.

اما اين مشكل با وجود دستگاه استابلايزر برطرف مي گردد. زيرا اين دستگاه حاوي يك باتري داخلي است كه انرژي الكتريكي را در خود ذخيره مي كند. بدين ترتيب در هنگام قطع برق، برق مورد نياز تجهيزات از باتري تامين مي شود. به اين ترتيب، بدون هيچ گونه اختلالي به كار خود ادامه مي دهند.

 

 

 

3- محافظ برق كابل تصوير كوآكسيال

محافظ برق كابل تصوير RG59 يا BNC يك قطعه الكتريكي كوچك است. اين قطعه در هنگام وقوع رعد و برق يا ولتاژ هاي بالا براي حفاظت از تجهيزات مداربسته مورد استفاده قرار مي گيرد. كاربرد اين دستگاه بدين گونه است كه به دستگاه ضبط متصل گرديده و ولتاژ وارده بر آن را به زمين منتقل مي كند. بدين ترتيب از فشار وارده بر دستگاه مي كاهد. اين قطعات در انواع يك يا چند پورت توليد شده و در بازار موجوداند.

در هنگام وقوع رعد و برق يا ولتاژ هاي بالا براي حفاظت از تجهيزات مداربسته مي توان از محافظ برق كابل تصوير RG59 يا BNC نيز استفاده نمود. اين دستگاه در واقع يك قطعه الكترونيكي كوچك است كه به دستگاه ضبط متصل مي شود. اين قطعه ولتاژ مخرب وارده را قبل از رسيدن به دستگاه به زمين منتقل مي كند. اين قطعات نيز در انواع يك يا چند پورت توليد شده و در بازار موجوداند.

 

 

4- محافظ جريان برق اتصال داده يا RS485 در دوربين مدار بسته اسپيددام

به منظور انتقال دستورات كنترلي چرخش و زوم در زواياي مختلف در دوربين هاي مدار بسته گردان يا PTZ از پورت RS485 استفاده مي شود. در اين نوع از دوربين ها به منظور حفاظت از دوربين مداربسته در برابر نوسانات الكتريكي بايد از يك محافظ برق اتصال داده با نام RS485 استفاده نمود تا از خرابي هاي احتمالي در دوربين در هنگام وقوع نوسانات برقي جلوگيري كند.

 

 

 

5- محافظ نوسان برق دوربين هاي تحت شبكه (IP)

در سيستم هاي مدار بسته از نوع تحت شبكه به منظور جلوگيري از مشكلات احتمالي بايد از محافظ نوسان برق مخصوص دوربين هاي مداربسته IP استفاده نماييد. اين محافظ ها نيز در انواع تك يا چند پورت توليد و به بازار عرضه مي شوند.

 

 

چه عواملي سلامت دوربين مداربسته را به خطر مي اندازد :

  • عدم استفاده از تجهيزات مناسب: نقش تجهيزات دوربين مداربسته، در ارايه ي تصاوير مطلوب و با كيفيت تعيين است. چنانچه تجهيزات سيستم نظارتي مطلوب نباشد مي توانند سبب ايجاد نوسانات و اختلال در عملكرد آن شود. بنابراين، استفاده از تجهيزات استاندارد، در حفاظت از دوربين مداربسته موثر است.
  • عدم رعايت استانداردهاي كابل كشي و نصب: نصب سيستم مداربسته در نزديكي امواج الكترومغناطيسي، كابل هاي برق فشار قوي و يا انجام داكت كشي هاي غيراصولي باعث كاهش طول عمر دوربين مداربسته و ساير تجهيزات مي شود. همچنين امكان رخ دادن نوسانات برق و آسيب هاي جدي به سيستم دوربين مداربسته  نيز افزايش مي يابد.

 

 

 

توصيه در مورد محافظ برق

به طور كلي توصيه مي گردد جهت جلوگيري از ساير مشكلات احتمالي مربوط به برق، يك فيوز به صورت جداگانه در داخل كنتور قرار داد. سپس مستقيما كابلي را از كنتور برق به دستگاه UPS كشيد. همچنين در دوربين هاي مداربسته با بدنه فلزي، بهتر است از پايه هاي فلزي كه متصل به يك سطح مقطع فلزي هستند استفاده نكنيد.

زيرا در اين صورت احتمال آسيب ديدن كل سيستم افزايش مي يابد. به همين دليل توصيه مي گردد از پايه هاي غير فلزي و عايق جهت نصب اين دوربين ها استفاده نمود. همچنين مي توانيد از محفظه هايي از جنس پلاستيك يا PVC كه در ابعاد مختلف توليد مي شوند نيز استفاده نماييد.

تياندي

دوربين داهوا

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد